Neem contact op
555-555-5555mijnmail@mailservice.com

Remedial teaching voor het basisonderwijs

Bij kinderen die moeilijkheden ervaren met rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, studievaardigheden en (werkwoord)spelling kan het voorkomen dat ze extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat een kind een ‘vroege’ leerling is en nog niet helemaal leerrijp is; het concentratievermogen niet erg groot is; of omdat het kind met sommige onderdelen van de aangeboden lesstof op school moeite heeft. Door middel van remedial teaching krijgt een leerling bij ons individueel en op maat extra ondersteuning.

Werkwijze:
Na aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt de hulpvraag besproken. Gedurende de eerste les worden er instaptoetsen afgenomen om te achterhalen bij welke hulp het kind het meeste gebaat is. Ouders ontvangen naar aanleiding van deze toetsen een verslag met daarin de behaalde resultaten en de behandeldoelen. Kinderen krijgen een vaste begeleider die op wekelijkse basis met ze werkt, vakanties zijn hierbij uitgezonderd.
Ouders ontvangen tweemaal per schooljaar een rapport met betrekking tot de voortgang van het kind.


Dyslexie


Dyslexie is een leerstoornis met als belangrijkste kenmerk een hardnekkig probleem bij het aanleren en automatisch toepassen van het spellen en lezen. Kinderen met dyslexie hebben veel extra oefening en herhaling nodig, op zowel spelling- als leesgebied. Wanneer bij kinderen met dyslexie zo vroeg mogelijk met een gerichte aanpak van hun lees- en spellingproblemen kan worden gestart, is de kans op succes groter.


Werkwijze:

Na aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt de hulpvraag besproken. Voorafgaand aan de begeleiding worden er een aantal instap toetsen afgenomen bij het kind. Deze toetsen worden afgenomen om het spelling- en leesniveau van het kind te bepalen en een vervolgens behandelplan op te stellen. De resultaten worden in een verslag verwerkt en met de ouders besproken. De behandeling is wekelijks met een vaste begeleider, met uitzondering van de schoolvakanties. Ouders ontvangen tweemaal per schooljaar een rapport met betrekking tot de voortgang van het kind.


Voor kinderen met dyslexie of bij een vermoeden hiervan wordt begonnen met het aanbieden van de klanken. De reden hiervoor is dat bij dyslexie klanken niet snel en goed verwerkt worden, en de klank-teken-koppeling niet wordt geautomatiseerd.

Er wordt daarbij uitgegaan van de klankstructuur van woorden en op basis daarvan worden regels en afspraken aangeleerd, extra ingestudeerd en regelmatig herhaald. Goede auditieve vaardigheden zijn een voorwaarde voor het leren lezen en spelling.Door middel van auditieve oefeningen worden deze vaardigheden getraind.


Voor het leren lezen op tempo wordt geoefend met behulp van het flitsen van woorden en zinnen. Voor het stimuleren van de leesvloeiendheid wordt geoefend met behulp van de RALFI leesmethode. De spelling wordt aangeleerd met een gestructureerde methode. Waarbij de nadruk ligt op het verkrijgen van inzicht in de klankstructuur en het hanteren van een bewuste spellingaanpak. Voor de aanpak van de spelling wordt er gewerkt met het strategisch leren aanpakken van een spellingprobleem via de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: wat is

het probleem?, een plan bedenken, het uitvoeren en nakijken.

Tijdens de lessen wordt de spelling tevens geoefend met het remediërend software programma 'Woordenhaai'. Kinderen oefenen heel graag met dit programma. De spelvorm is aantrekkelijk voor alle kinderen en werkt zeer motiverend.

Kinderen met dyslexie worden tijdens de begeleiding op sociaal emotioneel gebied ondersteund en begeleid. Er wordt besproken wat dyslexie is; wat het betekent als je het hebt; welke gevoelens hierbij kunnen ontstaan en welke extra hulpmiddelen scholen kunnen bieden.

Bij kinderen in het Voortgezet Onderwijs wordt regelmatig besproken of er tijdens toetsingen e.d. voldoende rekening is gehouden met de dyslexie door de leerkrachten. Met de leerkrachten en interne begeleiders van scholen is er indien gewenst regelmatig overleg en wordt er gestreefd naar een optimale samenwerking.

Het huiswerk dat wekelijks aan de kinderen wordt meegegeven is een essentieel onderdeel van de behandeling.


Cito training


In de groepen 3 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito toetsen afgenomen.
Tijdens de individuele begeleiding aan onze basisschoolleerlingen op maat, worden de leerlingen tevens voorbereid op de Cito toetsen.
Daarnaast bieden wij twee maal per jaar een Cito training aan. Deze vindt plaats in groepsverband. Tijdens deze training wordt alle stof herhaald en geoefend die aan bod komt bij de Cito toetsen. Voor de Eind Cito toets in groep 8, deze wordt jaarlijks in april afgenomen, wordt een extra training aangeboden.


Bijles en ondersteuning voor alle vakken op het voortgezet onderwijs


De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is groot, hierbij hebben leerlingen soms extra ondersteuning nodig. Wij bieden vanaf de brugklas van het middelbaar onderwijs vakspecifieke ondersteuning aan in de vorm van bijles. Tijdens de bijles zal er per vak gekeken worden naar lastige onderwerpen en zullen deze samen met de begeleider worden behandeld. Daarnaast bieden wij leerlingen ook ondersteuning in studievaardigheden. Het maken van een samenvatting, 'leren leren' en het maken van een goede planning zijn belangrijke doelen waar we de leerling bij helpen.

Werkwijze:
Na aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt de hulpvraag besproken. Leerlingen krijgen een vaste begeleider die op wekelijkse basis met ze werkt, vakanties zijn hierbij uitgezonderd.


Weerbaarheidstraining voor scholen


Onze praktijk geeft trainingen op scholen aan jongeren die expliciet gericht zijn op het leren aangeven van eigen grenzen en het leren aanvoelen van de grenzen van een ander. Het is belangrijk jongeren hiervan bewust te maken, zodat zij weten wat ze kunnen doen als ze in een situatie terechtkomen waarin zij liever niet willen belanden. Dit kan zich voordoen in het dagelijks leven of via de sociale media. Wij doen dit door middel van 3 trainingen per groep in groepsverband op school. De groepsgrootte per training is maximaal 8 kinderen.


Scholen en jongerenorganisaties kunnen voor meer informatie over deze training en de mogelijkheden contact met ons opnemen.

Paardencoaching



Hester heeft van jongs af aan een grote liefde voor paarden. Tijdens haar eigen jeugd zijn paarden altijd een grote steun voor haar geweest
Steeds vaker wordt paardencoaching ingezet als hulpmiddel in de begeleiding van jongeren en volwassenen.
Paardentherapie werkt helend, biedt troost, en helpt het zelfvertrouwen te vergroten. Hester coacht met behulp van haar drie paarden Lente, Runa en Tyr en shetlander Puck, Hester woont op een boerderij met haar kinderen, kleinkinderen, kippen, katten, hond, schapen en paarden.
Heeft u interesse of wilt u weten of u baat hebt bij paardencoaching, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Paardencoaching wordt in Abcoude gegeven.


VUL UW GEGEVENS IN

Neem contact met ons op

By checking, I agree to the Terms and Conditions. 

Share by: